SMART SHIPPING
Met een bevaarbaar waterwegennet van ruim 1.000 km is de binnenvaart in Vlaanderen een interessant alternatief voor industrieel vervoer over de weg. Met Smart Shipping willen we de efficiëntie van dat binnenvaartnetwerk verbeteren. Data-uitwisseling, logistieke innovatie en automatisatie van vaartuigen staan daarbij centraal. Maar onze vaarwegen en binnenvaart stoppen niet aan onze Vlaamse grenzen. Daarom is samenwerking met internationale partners essentieel.
Doelstellingen
Met de verdere ontwikkeling van geautomatiseerd varen wil Vlaanderen:
- De efficiëntie van het transport op de binnenwateren verhogen
- Het tekort aan werknemers opvangen en nieuwe profielen naar de sector brengen
- Nieuwe businesscases en goederenstromen mogelijk maken, onder andere door kleine waterwegen te upgraden
- De sector vergroenen, het modale aandeel van de binnenvaart vergroten en zo bijdragen aan de realisatie van de European Green Deal
Concreet werkt het Smart Shipping-programma rond 4 pijlers:
1. Slimme vaartuigen met een minimale vorm van automatisatie aan boord
2. Slimme waterweginfrastructuur die geautomatiseerd is en vanop afstand bediend wordt
3. Slimme datadeling waarbij alle communicatie tussen de overheid en de gebruikers van de waterweg gedigitaliseerd is en volgens internationaal gestandaardiseerde procedures verloopt
4. Slimme regelgeving die innovaties en toekomstgerichte initiatieven ondersteunt, met oog voor de veiligheid
Ruimte voor innovatie
Om Smart Shipping veilig te testen en te ontwikkelen, heeft Vlaanderen een juridisch kader uitgewerkt dat innovatie ondersteunt. We investeren ook in testinfrastructuur, zoals het kust- en oceaanbassin en de sleeptank voor scheeps- manoeuvres in ondiep water in het Maritiem Onderzoekscentrum van Flanders Hydraulics. Hiermee kunnen we scenario’s rond Smart Shipping onderzoeken, om daarna modellen op te zetten en te testen.
Kom aan boord
In het CESNI, de CCR en de UNECE werken we mee aan een stabiel framework voor Smart Shipping in Europa. We nemen ook deel aan het Horizon 2020-onderzoeksproject AUTOSHIP en aan een internationale PIANC-werkgroep die de effecten van slimme schepen op de binnenvaartinfrastructuur in kaart brengt. Via extra internationale samenwerkingen willen we onze modellen verder bijsturen en verbeteren. Natuurlijk zijn ook onze eigen infrastructuur en experten beschikbaar voor opdrachten in het buitenland.
CONTACT
Dit artikel word voorzien door het Departement Mobiliteit & Openbare Werken
Latest insights & stories
AI zal tegen 2028 goed zijn voor 10% van de wereldwijde IT-uitgaven: hier moet je investeren
Naarmate AI versnelt naar 10% van de wereldwijde IT-uitgaven tegen 2028, ligt de uitdaging in het kiezen van de juiste investeringsgebieden. Ontdek onze inzichten over hoe je je AI-budget kunt richten op impactvolle, schaalbare projecten die meetbare bedrijfswaarde opleveren. Ontgrendel de strategieën om potentieel om te zetten in prestaties.
Nieuwe golfgoot in het Waterbouwkundig Laboratorium opent deuren voor innovatief onderzoek naar kustveiligheid en klimaatimpact
Het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) onthulde zijn nieuwe, grotere én moderne golfgoot. Dat is een onderzoeksinstallatie ontworpen voor het simuleren van complexe golf- en waterbewegingen in een gecontroleerde omgeving. De feestelijke inhuldiging vond plaats in het hoofdkantoor van het WL aan de Berchemlei in Antwerpen. De nieuwe golfgoot werd gebouwd met steun van het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) en het Vlaamse Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK).
Artikel in Trends: Deze slimme innovatie maakt bouwsector future proof
Laurence Gacoin, CEO van C-enery en C-innovation, vertelt in een interview met Trends over de innovaties waaraan de Cordeel Group werkt. Lees het volledige artikel hieronder.